Nyhedsbrev 2014 – 2015

På et af bestyrelsesmøderne efter årsskiftet besluttede vi, at hjemmesiden fremover vil blive benyttet til annoncering af mødedatoer og dagsordner for bestyrelsesmøder. Nyhedsbreve hver halveår. Det er en prioritet for det kommende år efter Generalforsamlingen 8.9.2015.

Her følger Nyhedsbrev fra September 2014 til Generalforsamling 8.9.2015

Spørgsmål til og uddybning af emnerne i nyhedsbrevet kan anturligvis foregå under Beretningens åbne del ved Generalforsamlingen, helt som vi plejer!

Personer nævnt under de forskellige bidrag til Nyhedsbrevet 2014/15 er alle medlemmer af AWE DK’s Bestyrelse.

Uddannelsesnetværket, Globalt Fokus og UNESCO 2014/15

Det forgangne år har helt klart stået i FN’s tegn, idet FN’s 2015 udviklingsmål udløber med udgangen af 2015 og nye skal træde i stedet.

AWE har været involveret på forskellig vis i udbredelsen af 2015 budskaberne i relation til oplysning og uddannelse. I den sammenhæng er AWE v/Gulli repræsenteret i Uddannelsesnetværket, hvor de fleste NGO’er involveret i uddannelse er medlemmer. Med udgangen af 2014 stoppede Uddannelsesnetværket (Danida-støtten ophørte), men arbejdet fortsætter i Globalt Fokus i en uddannelsesgruppe med nogenlunde de samme medlemmer som i Uddannelsesnetværket. Gulli er stadig AWE’s repræsentant med Rex og Lis som ”vikarer”, når Gulli ikke er i landet. Uddannelsesgruppen er repræsenteret i FN’s komité omkring uddannelse, så vi får direkte tilbagemeldinger fra dens møder. I alt tre personer fra Globalt Fokus deltager i seneste UNESCO møde i Oslo i august 2014.

Den 10. april 2015 blev UNESCO’s Education for All Monitoring Report 2015 præsenteret i Undervisningsministeriet af et medlem af UNESCO’s monitoring team og med deltagelse fra både Undervisnings- og Udenrigsministeriet samt et stort antal NGO’er. Hovedkonklusionen i rapporten var, at selvom der er opnået en del, så er man langt fra målet. Der er IKKE Education for All. Tre problemer blev fremhævet: 1) Der er stadig 58 millioner børn, som ikke går i skole og ca. 100 millioner børn, som ikke gennemfører grundskolen (1-6 klasse); ulighed i uddannelse er øget med social ulighed og konflikter som hovedårsager; 2) uddannelse er underfinansieret. Mange regeringer prioriterer ikke undervisning i deres nationale budgetter og de fleste allokerer ikke nok penge til formålet (mindre end de anbefalede 20%); 3) dertil kommer den dårlige kvalitet i undervisningen både hvad angår lærerne og de fysiske forhold, som betyder at millioner af børn går ud af skolen uden de mest basale færdigheder.

I de nye uddannelsesmål efter 2015 drages alle disse erfaringer ind for at give så skarpe anbefalinger som muligt til at placere uddannelse højere på den fremtidige globale, bæredygtige uddannelsesdagsorden samt fokusere på kvalitet, selvom kvalitet kan betyde forskellige ting i forskellige lande og kulturer.

Gennem medlemskabet af Globalt Fokus og CISU (Civilsamfund i Udvikling) kan AWE få adgang til kurser og finansiel støtte til ”færdiggørelse” (baseline study) af projektforslag inden for uddannelse. Vi påregner at gøre brug af denne mulighed i forbindelse med forskellige AWE DK planer i bl.a. Indien og Ghana, så de har en chance for at blive til virkelighed.

Russisk studiebesøg januar 2015

AWE Denmark søgte Folmer Visti Fonden om midler til at invitere 8 unge, russiske studerende samt Alla Nazarova på et tougers studiebesøg, hvor målet var at de studerende lærte om demokrati og demokratiske processer i Danmark. Lis Hemmingsen, Kirsten Brun og Jørn Boye Nielsen dannede arbejdsgruppe.

Efter fire dage på IPC (International Peoples College) blev gruppen sendt ud to og to på forskellige efterskoler og højskoler, hvor de i en uge skulle opleve demokratiske processer i skolelivet. Herefter vendte de tilbage IPC hvor de i to dage udvekslede og bearbejdede deres erfaringer fra skolerne. Gruppen stillede flere gange spørgsmålet ” hvordan lærer man demokrati ”, hvilket ikke var særlig let at besvare, men efter de to uger kan resultat af besøget udtrykkes således: “But honestly, when we were asking students and teachers about some special democratic processes in their school, we were not given an answer, because the whole life of this school is one large democratic process!
As natural as breathing!”.

Jørn fik arrangeret at borgerjournalist ved Helsingør Dagblad, Suzsanne Schytt, der også er bestyrelsesmedlem på AWE medlemsskole, IPC ’Den Intrnationale’ fik lavet en flot reportage om besøget. Senere reportage,’Interkulturel Grundlovsdag’ (H.Dgbl. 10.6.15 indgår russerbesøget og relationer til Rusland også i den reportage. Rusland mangler frihedsrettigheder!

Læs de russiske studerende rapport her

CISU medlemsskabet og deltagelse i LFA kursus

Sidste efterår blev vi medlem af CISU – Civilsamfund i Udvikling. CISU er den tidligere Projekt Rådgivning om udviklingsprojekter. CISU er i dag en sammenslutning af 300 folkelige foreninger, som er engageret i udviklingslandene og afholder kursus, fyraftensmøder og yder rådgivning for enkeltmedlemmer.Vi har deltaget i ’Introduktion til CISU’s prioriteringer og puljer’, et endagsmøde i januar og et kursus i LFA, Logical Framework Approach. Lis Hemmingsen og Rex O. Schade har kontakten til CISU:

LFA er en analysemetode der anvendes, når NGO’er, Foreninger og non-profit organisationer søger finansiel støtte til udviklingsprojekter i Syd. Kursus i LFA over tre hele dage og et afsluttende eftermiddags arrangement, som Rex deltog i, var reelt en ’Guide til formulering af Civilsamfunds-projekter’ betegnet: En introduktion til Logical Framework Approach, LFA. Det aktuelle kursus handlede i høj grad også om den opdatering og de præciseringer, der er foretaget af LFA-systemet efter at ’principperne om fattigdomsbekæmpelse’ og ’det rettighedsbaserede’ blev tilføjet hele Danida og Udviklingsbistandspolitikken i løbet af 2012/13 (Friis Bachs fodaftryk). Flere ’fælles færdiggørelser’ (projektforundersøgelser) er i gang.

Indsatser: i Indien, Ghana, Kenya – måske i Tanzania

Indien: Lis Hemmingsen og Rikke Schultz

Rikke og Lis arbejder sammen med Reghu Das og Sabtith Pillai fra Mitraniketan om at formulere en projektansøgning til CISU. Formålet er forøgelse af kvaliteten i primary non-profit schools i Kerala gennem opkvalificering af lærerne, styrkelse af læringsmiljøet og involvering af interessenter i skolens lokale område.

Inden der indsendes en endelige ansøgning, er planen at ansøge om midler i SiCU til en fælles færdiggørelse . Tidsplanen er indsendelse af ansøgning om fælles færdiggørelse september-oktober 2015 og indsendelse af projektansøgning april 2016.

Den fælles færdiggørelse er planlagt til begyndelsen af februar 2016 i forbindelse med en memorial lecture, international workshop og en række arrangementer på Mitraniketan i anledning af Viswanathans fødselsdag (8. februar 2016).

Ghana: Gulli Jakobsen og Rex O. Schade

Siden MDG Tour 2013 har især Gulli og Rex arbejdet med den problematik der blev vist under touren om ’Education for all’ i Ghana med eksempler på, at måske ikke alle de børn og unge, der findes uden for de store byer i Ghana, nyder godt af programmet om undervisning for alle. Vi følger derfor op på problematikken om forstærkning af læreruddannelse og indhold i basisskolens undervisning.

Kwesi Tefe, pensioneret universitetslærer med stærk tilknytning til sin landsby i Volta Region og AWE medlem i Ghana, er lokal resurseperson, der netop har besøgt DK i Juni. Han har udarbejdet et dokument ”Education”, som arbejdsgruppen bruger som udgangspunkt ved udarbejdelsen af første del af en ansøgning (såkaldt ’Fælles Færdiggørelse’). Vi håber således, at ’færdiggørelsen’ kan finde sted i løbet af 2016 med besøg fra AWE Ghana projekt gruppen hos målgruppen, d.v.s. et eller to lærerseminarier i Ghana for fastlæggelse af det videre forløb.

Kenya: Niels Larsen

Gode kontakter – kan der oprettes et Chapter?

Niels Larsen har flere Danida støttede projekter i gang i Kenya og besøgte i marts denne gang AWE gruppen i Laikipia. Gruppen fra Laikipia, der besøgte Danmark i foråret 2014 består af en del politiske medlemmer fra Laikipia County og administrativt ansatte. Her overværede Niels fremlæggelsen af deres rapport fra Danmarks tur, hvor de især fremhævede det frivillige arbejde og de danske uddannelsesinstitutioner. Flere fra gruppen har meld sig ind i AWE og påtænker nu at etablere en art Kenya Chapter under AWE. Niels undersøger muligheder for et møde internt i Kenya med andre potentielle AWE medlemmer fra forskellige uddannelser, der kan gå i dialog med hinanden om at oprette et Chapter i Keny . Når Niels tager til Kenya igen i Oktober, vil han forsøge at samle gruppen for at etablere et egentlig Chapter, hvis Kenyanerne selv har viljen og lysten.

Tanzania: Vi har kontakt med et projekt som er på vej i Tanzania via Michael Arbik og Gloria Masinde, medlemmer af AWE. Men pt har vi ikke resourcer til at støtte dem yderligere (oven for nævnte tager vores tid i år).